Så har vi haft årets höjdpunkt i möjligheten att göra gott i världen, träffa varandra, trivas, skratta och stötta samhälleliga företagsamheter: Spexet, Årets Lundaspex: Bellman!
Det var underbart, fullt av 'en-gång-tillor' och ytterst imponerande insatser av orkester, författare och skådespelare.
Och en stor glad publik, som gladdes tillsammans.
Dock, in i det sista fanns det rotaryfolk, s.k. rotarianer (ser ut som vanliga människor) som undrade:
Blir det inget spex i år????
- Såklart blir det spex, svarade Bjurström och andra. Och de som frågade köpte genast biljetter.
Varför visste vi inte? - För att årets inbjudan inte hade nått alla i Distriktet.
Varför? - För att det fanns förhinder. Trots att allt överskott går till välgörenhet.
Varför? - För att det är skillnad på välgörenhet beroende på vem som ger.
Va?:- Tja, det beror väl på någon slags norsk lag, som börjar på J.
Så, det blev inte utsålt hus och lite mindre hjälp åt dem som behöver den. 300 sålda biljetter av 500.
Men visst blev det hjälp, om än mindre än som vanligt. 60 000kr mot i fjor 112 000.-, t.ex.
Inget av intäkterna går till klubbens kassa.
Så kan det gå.
Men, nya tag nästa år.
På bilden fr.v.
Jesper Åkesson, som gjort jättejobbet med alla inbjudningar, marknadsföring och vår kväll i AF Borgen.
Lars Bjurström, som hållit kontakten med spexs, skött marknadsföring och sett till att pengarna hamnat rätt.
C G Olofsson, Rotary Doctors, (se hans presentation här: https://youtu.be/HZzr7x0MSis )