INBJUDAN

Till vår stora glädje har vi precis fått veta att årets SPEX blir ett mycket bra klassiskt spex; Peter den Store.

Peter den Store som skrevs av Anders Jansson och Johan Wester hade urpremiär 1992 och sattes sedan upp på nytt 1997, 2002 och 2009.

Peter den Store har blivit Lundaspexarnas nyklassiska spex, ett spex för spexälskaren att älska och för spexhataren att hata. Med hjälp av en hop ovanligt märkliga rim och snustorra ordvitsar, som får åhöraren att skruva på sig av antingen genans eller förtjusning, lever spexet upp till föreställningen om den spexikosa traditionens urform.

Redan i inledningen står det klart att KGB står för Kommunistiska Glassbolaget, men att en reform skulle kunna leda till Hemglassnost.

Spexet Peter den Store utspelar sig under 1700-talet. Tsar Peter har blivit tillfångatagen av den turkiska sultanen och sitter fängslad i Azovos fästning. Där finns även fyra svenska karoliner som inget annat vill än att återvända till Sverige.

Medan Tsar Peter sitter fången i den Azovska fästningen i Turkiet planerar Furst Mensjikov att ta makten. Han stöder energiskt Peters otroligt korkade bror Ivan i hans försök att regera i broderns frånvaro. Detta i förvissning att det otvivelaktigt kommer att leda till revolt och därefter är det fritt fram för Mensjikov själv att gifta sig med Peters hustru Katarina och bli tsar.

Mycket mer komplicerad än så blir aldrig intrigen, men det gör inte så mycket.

Peter den Store är en av Lundaspexarnas pärlor och bristen på Shakespeareska förvecklingar vägs ganska väl upp av den musikaliska repertoaren – få spex har så många så bra sånger. En riktig höjdpunkt är kvartetten som framförs av Peters medfångar i fästningen, de fyra karolinerna som har en aningen kluven inställning till fosterlandet.

Detta Lundaspex av högsta klass spelas upp för oss torsdagen den 23 november 2023 på
AF-Borgen, Stora salen, Sandgatan 2 i Lund.

Bäst av allt; av varje biljett som säljs går överskottet oavkortat till Rotary Doctors och PolioPlus.

Innan föreställningen ses vi i AF:s källarlokal från kl 18.00 där vi avnjuter dryck och en bit handmat i trevligt sällskap.

Föreställningen börjar kl 19.30, kom i god tid!

Det är givetvis inte så att man måste vara rotarian, utan bjud gärna med vänner och bekanta. Även andra organisationer är välkomna att deltaga i höstens stora novemberspex.

Priset per biljett är för privatperson 300:- och för företag 500:-.

Företagsbiljett ger prioriterad sittplats närmast scenen. I övrigt fri sittning.

• Vid beställning är vi tacksamma om Ni anger:
    • Hur många privatbiljetter Ni vill ha, eller alternativt
    • Hur många företagsbiljetter Ni vill ha
    • Antal mingelbiljetter med vin/öl och handmat för en kostnad om 125 kr
    • Ange namn respektive företagsnamn och adress dit biljetterna skall skickas
       Inbetalning skall vara BG 666-4981 tillhanda senast den 16 november.

Anmälning sker till steingrimurj@gmail.com senast den 14 november och är bindande.

Väl mött på AF-borgen i Lund

Steingrimur Jonsson                   Jesper Åkesson                   Lars Bjurström
                    Lund-Ideon Rotaryklubb